Bezoek aan de tekenfilmstudio ‘Trippel Trappel’

TT5

Eerst wordt er een zwart-wit versie van de achtergrond gemaakt.

Eerder schreef ik al hoe ik de ‘verboeking’ maakte van de tekenfilm ‘Trippel Trappel’ op basis van het script en moving storyboard. Vandaag mocht ik de studio bezoeken om te zien hoe de tekenfilm gemaakt werd.

TT1

De muisstille studio in Den Haag.

Mijn timing was perfect, want ik was nog geen tien minuten binnen, toen de eerste teaser van de film online ging. De Telegraaf kreeg de primeur.

De studio zit in Den Haag en het eerste wat mij opviel was hoe stil het er was. Over twee verdiepingen verspreid zaten een kleine vijftien animators met opperste concentratie te tekenen. Sommigen hadden een koptelefoon op, waar hiphop of filmdialogen op werd afgespeeld.

TT6

In de kleurtest wordt bepaald wat de sfeer van een scène gaat worden.

TT4

Marlyn is druk aan het werk.

Het tweede dat mij opviel was hoeveel vrouwen er werkten als animator. Waar Disney in 1938 nog beweerde dat vrouwen ongeschikt waren om tekenfilms te maken, gaat het er in Nederland anno 2014 gelukkig anders aan toe.

Regisseurs Paco Vink en Albert ’t Hooft lieten mij zien hoe de beelden van de tekenfilm zijn opgebouwd. Ieder frame bestaat uit meerdere lagen. Eerst wordt een schets gemaakt van de achtergrond. Wanneer deze is goedgekeurd, gaat een team in België aan de slag om de achtergrond digitaal te schilderen. Ondertussen werken in Nederland de animatoren aan de keyframes. Dat zijn de tekeningen van de karakters  waarin de belangrijkste bewegingen worden geanimeerd. Een tweede team tekent daarna de plaatjes die tussen de keyframes inzitten. Deze worden inbetweens genoemd.


De eerste teaser trailer!

Wanneer de keyframes ruw geschetst zijn (roughs heten ze) worden ze gecontroleerd door de regisseurs. Na akkoord trekken de animators de roughs strak over. Om het geheel organisch te houden, worden in het uiteindelijke frame de roughs licht achter de strakke lijnen geplaatst, wat een prachtig effect oplevert. Wanneer de sequence in zijn geheel is goedgekeurd, gaat deze naar een tweede team in België, waar ook deze worden ingekleurd.

TT7

Op het laatst worden alle lagen samengevoegd.

Wanneer alles klaar is, komt de sequence terug naar Nederland. Daar worden alle lagen op elkaar geplakt (compositing) en bewegen de regisseurs een virtuele camera over de tekeningen heen en zijn er weer een paar seconden klaar.

TT2

Co-regisseur Paco legt mij het principe van de verschillende lagen uit.

Het was mooi hoe te zien hoe bevlogen de animators waren. Ik bezocht de studio met producenten (en scenarioschrijvers) Arnoud Rijken en Michiel Snijders en niet voor niets glommen ze van trots.

Ik las nog een stukje voor uit de boekversie van ‘Trippel Trappel’ en we maakten een promotiefilmpje voor wanneer het boek uitkomt.

Binnenkort mag ik ook nog naar de geluidstudio om één van de pietenstemmen in te spreken.

Wat een mooi vak heb ik toch.

Reacties

  1. Marlies Vaz Nunes zegt:

    Dat lijkt me heel leuk om eens mee te maken!

Trackbacks

  1. […] ‘Als je begrijpt wat je bedoelt.’ En toen ik het manuscript af had, mocht ik als beloning de studio in Den Haag bezoeken en met eigen ogen zien hoe een tekenfilm gemaakt werd. Het was inmiddels een jaar en een zomer […]

Laat wat van je horen

*