Originaliteit verkoopt niet

wtf-happened-to-movie-posters-video-presentationVia de filmsite Dark Horizons kwam ik bij dit geweldige filmpje terecht. Het heet ‘WTF Happened to Movie Posters?’ en laat zien hoe filmposters steeds meer op elkaar gaan lijken. Bij sommige posters is het bijna niet meer te bepalen voor welke film ze zijn, zo generiek zijn ze.

In het filmpje worden verschillende posters van films met verschillende genres naast elkaar gelegd. En wat blijkt: ontwerp, kleurgebruik, plaats van de letters, alles komt overeen! Kijk zelf maar.

Circus Patz

Ik zette het filmpje op Facebook en kreeg meteen een reactie van Patz van der Sloot van Circus Patz. ‘Bij boekomslagen zie je het ook steeds meer,’ stelde hij.’Daarom ben ik zo trots op deze.’

Kick FearlessPatz is terecht blij, want de Circus Patz boeken onderscheiden zich van de concurrentie met hun prachtige vormgeving. En daarin zijn ze een behoorlijke uitzondering, want, zoals uitgever Timo Boezeman (A.W. Bruna) opmerkte: ‘Bestsellers worden gekopieerd. Niet alleen in omslagen ook in plots. Linda van Rijn lijkt wel erg op Suzanne Vermeer. Qua omslagen, plots, genres en pseudoniem,’ aldus Timo.

Superhelden3.nlSuperhelden.nl

Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat het stramien van de Superhelden.nl-trilogie geïnspireerd is door filmposters. Toch is het mijns inziens geen generiek boekomslag. Wél laat het in één klap zien wat voor soort boek je kunt verwachten. Zoals Edgar Kruize op Twitter zei: ‘Ik vind los van de originaliteit dat het daar (Superhelden.nl – MvD) juist bijdraagt aan het ‘gezicht’ van de reeks.’

Ik ben het daar uiteraard mee eens. En gezien de verkopen van Superhelden.nl (de vijfde druk van deel 1 en de derde druk van deel 2 werd vanmorgen aangekondigd!) heeft ontwerper Wil Immink de perfecte balans gevonden tussen vertrouwd en onderscheidend.)

Originaliteit verkoopt niet

Maar verkoopt originaliteit ook? Een poster, of boekomslag moet in een fractie van een seconde informatie over zien te brengen. En originaliteit kan dat behoorlijk in de weg zitten. Ik werkte ooit bij Dutch FilmWorks en zag een geweldige en heel originele poster voor een film met Robert De Niro. ‘Die gebruiken we alleen voor het dvd-omslag als de film een bioscoophit is geweest,’ zei mijn baas. ‘Zo niet, dan komt gewoon het hoofd van Robert De Niro op de voorkant, anders verkopen we geen exemplaar.’

De commentaarstem aan het eind van het bovenstaande filmpje claimt dat het gebrek aan originaliteit bij de filmposters een budgetprobleem is. Ik geloof daar niks van. Ik denk dat ‘vertrouwd’ gewoon beter verkoopt. En misschien is dat precies het probleem is waarom prachtige boeken als onze eigen ‘Billy de Kip’ zoveel moeilijker te slijten zijn dan generieke boeken.

Of is het allemaal niet waar wat ik beweer? Wat denk jij?

Reacties

  1. Dat is precies het misverstand; vertrouwd verkoopt per definitie beter. Dat is wat iedereen in het vak roept, tot er iemand komt die precies het tegenovergestelde laat zien. Dan rent iedereen daar weer achteraan. Dat zijn de trendsetters. De mensen die tegen alle regels in hun ding doen. Die kak hebben aan vertrouwd.
    Naar mijn immer bescheiden mening zijn omslagen en posters slechts een onderdeel van succes. En, successen zijn niet te voorspellen. Het kerkhof van mislukte films en boeken ligt vol met net zoveel hele mooie en originele, maar ook met generieke en ‘mee-to’s’.
    Ik geloof heilig in het maken van mooie en originele spullen (of het nu films, boeken of speelgoed is). Dat is nu eenmaal wat ik doe. Het geld is daar een gevolg van. Die filosofie heeft me wellicht nog geen bestsellers gebracht, wel ben ik -zelfs op detailniveau- beretrots op wat we produceren en heb ik de reis , waar het uiteindelijk toch om gaat, met heel veel plezier mogen meemaken.

    • Marcel van Driel zegt:

      Mooie reactie, Patz. Ik denk ook dat er verschil is tussen personen en bedrijven. Jij en ik kunnen alleen maken wat wij mooi vinden, de verhalen vertellen die wij willen vertellen. Bedrijven zoeken vaak de veilige en de ‘bewezen’ wegen.

  2. Edgar Kruize zegt:

    Ik heb enkele jaren op de redactie van TrosKompas/TV Krant gewerkt, waar net in die periode de eerste TV Krant Filmposter Awards werden georganiseerd. Inmiddels is de 10e verkiezing net geweest. Hoe dan ook, wat mij tijdens de eerste edities van deze publieksprijs opviel, is dat het publiek ook in het geheel niet kiest voor originele posters. De echt mooi vormgegeven posters kregen stuk voor stuk de minste stemmen zo kun ik uit de stemresultaten opmaken. De posters met het (laat ik het zo maar noemen) ‘Superhelden.nl stramien’ (bovenin koppen, onderin een kenmerkende scène) scoorden steevast heel goed. Sinds 2008 heb ik er geen zicht meer op, maar je ziet nog steeds dat het publiek kiest voor ‘meer van hetzelfde’. Vorig jaar won Life Of Pi. Wat in feite dezelfde poster was als de winnaar van 2005, The Chronicles Of Narnia. Maar dan met een tijger in plaats van een leeuw.

    Die vergelijking is met meer winnaars te trekken. De grote maan scoort bijvoorbeeld goed (Sint, Van Helsing). Meer dan eens heeft er een poster gewonnen waarvan de film tijdens de stemperiode nog niet uit was. Dus dat toont ook aan dat het publiek niet zozeer op de film maar echt op de poster stemde en – zo concludeer ik voor het gemak – dus echt graag iets ‘bekends’ ziet.

    Binnen de boekenwereld vind ik – zoals Marcel al schrijft – Superhelden.nl er wel uitspringen omdat de covers al impliceren dat je hier iets ‘filmisch’ gaat lezen. Hier is het geen ‘luiheid’, maar en slimme manier om de boeken te positioneren. Al moest ik toen de cover van het eerste deel gekozen kon worden bij de cover die uiteindelijk won bij het onderste deel ook meteen denken aan deze Harry Potter-poster: http://photos.imageevent.com/afap/wallpapers/movies/harrypotterandthedeathlyhallows//Harry%20Potter%20-%20Deathly%20Hallows%20-%20Poster%20-.jpg

    Origineel? Nee. Maar ik denk dat Marcel gelijk heeft als hij zegt dat vertrouwdheid meer verkoopt. Omdat het grote publiek iets vertrouwds volgens mij ook oprecht als ‘mooier’ herkent. Kijk ook maar naar de manier waarop een fenomeen als mode zich beweegt. Als iedereen het aan heeft, en mooi vindt… Enfin, kuddegedrag dus. Maar dat betekent niet at iets origineels geen bestaansrecht heeft. Want wie weet wordt dat juist wel de volgende modegril!

  3. Hilarisch filmpje.
    Ik denk ook dat vertrouwd beter verkoopt, al zijn er natuurlijk uitzonderingen.
    Qua boekomslagen zie je ook vaak dezelfde dingen voorbij komen (vooral binnen populaire genres), bijv.:
    – hete romannetjes: een man en een vrouw waarvan de man vaak een blote gespierde borstkas heeft (vroeger waren ze geschilderd, nu zijn het foto’s)
    – high fantasy: geschilderde covers met de helden in een mooi landschap
    – science fiction: geschilderde ruimteschepen
    – young adult urban fantasy: vaak een meisje, en de cover is meestal donker, zie ook: http://www.goodreads.com/list/show/11070.Best_YA_Book_Covers

    Soms zijn het trends, andere dingen zijn blijvend.
    Soms zie je wel originele dingen voorbij komen, maar is het niet altijd duidelijk waar het boek over gaat, of binnen welk genre het valt, waardoor mensen het niet goed oppakken. En dan heb je het ook niet goed gedaan, vind ik.

  4. Marcel van Driel zegt:
  5. eens met Patz. want kijk naar ‘Stoner’…was ‘not done’ om zo groot een hoofdpersoon op de kaft te verbeelden.
    Het is dus een kwestie van lef, doorzettingsvermogen en geluk.
    Daarnaast werkt het wel als je binnen een serie boeken een bepaalde manier van uitgeven hebt. zie ‘de 100-jarige man die…. etc. ‘ en ‘het bommenmeisje…etc’

  6. Er is onderzoek naar gedaan; ze noemen het het “Mere exposure effect”. Het feit dat wij mensen, van dingen gaan houden waar we vaker aan bloot worden gesteld. We ontwikkelen daar een voorkeur voor. Dat hebben we niet altijd door. http://www.heuvelmarketing.com/inbound-marketing-blog/bid/80934/Het-mere-exposure-effect-bekend-maakt-bemind
    Gelukkig raken we ook wel eens verveeld, en willen dan juist iets anders dan anders. Welke theorie daar bij hoort? Dat zou ik even op moeten zoeken.

  7. Toevallig (of eigenlijk ook helemaal niet), ik las van de week nog het artikel in de Volkskrant over de roman die de hele markt overneemt en geen plek meer overlaat voor novellen en verhalenbundels. En het geldt ook inhoudelijk voor boeken/films/verhalen. Herkenbaarheid verkoopt ook daarin volgens mij uiteindelijk beter dan originaliteit.

Trackbacks

  1. […] Marcel van Driel “Originaliteit verkoopt niet” […]

  2. […] Marcel van Driel “Originaliteit verkoopt niet. […]

Laat wat van je horen

*