SCHRIJF EEN REVIEW EN VOED EEN AUTEUR

Uitgehongerde schrijver´Reviews are gold to us starving author types!´ schreef K.M. Weiland in haar laatste nieuwsbrief (die overigens zeer de moeite waard is). En hoewel deze auteur niet uitgehongerd is (na een maand intensief schrijven-en-niet-sporten  mogen er eerlijk gezegd wel een paar pondjes af), is haar oproep mij uit het hart gegrepen.

Want de meeste schrijvers (en uitgevers) hebben geen geld voor dure advertenties. En zelfs als er wél een wordt geplaatst – zoals uitgeverij Scriptum afgelopen week ‘Waanzinnige Plannen op de voorpagina van de Metro plaatste – is het resultaat daarvan vaak nihil.

Recensies zijn veel meer waard, vooral online.

Blij eiDus heb je een boek gelezen van een Nederlandse auteur en beviel het je? Doe hem of haar dan een plezier en zet een recensie op Bol.com, Goodreads, managementboek.nl of een andere relevante site. Je doet er de auteur, maar ook de lezer (die op zoek is naar iets anders dan de zoveelste bestseller) een enorm plezier mee!

Reacties

  1. Ik vind de oproep dubieus. En wel hierom:

    Een goede recensie biedt de lezer ervan een goed beeld van wat ze van het besproken werk kunnen verwachten. Een goede recensie hoeft het werk niet te prijzen (of af te kraken), dat is niet het doel van een recensie. Een recensie waarin niet duidelijk wordt waarom het boek wordt geprezen door de recensent is een slechte recensie. Als lezer van de recensie en potentieel koper van een werk, wil ik dingen weten als: wie is de recensent en wat is diens achtergrond? Met welke doelgroep in het hoofd heeft de recensent de recensie geschreven? Ben ik die doelgroep? Kaart de recensent de punten aan die ik belangrijk vind als ik een werk koop?
    Daarnaast plaatst een goede recensie het werk in een kader van maatschappelijke, culturele en historische achtergrond. Hierdoor kan het werk een meerwaarde krijgen, onafhankelijk van de intrisieke waarde voor de koper of de verkoper.

    Een echte recensie is geen verkooppraatje voor het boek, het is evenmin een beoordeling: het is slechts een bespreking. Daarom is het ook belangrijk dat recensies van werken waar de recensent minder van gecharmeerd is geplaatst worden – mits goed onderbouwd en eerlijk. Pas dan weet je echt wat je koopt.

    In het kleine wereldje van schrijvers en lezers schijnt het not done te zijn om een “slechte” of “kritische” recensie te plaatsen. Dat wil dan zeggen een recensie die het boek niet ophemelt. Want oeioei als je eens iets slechts zegt over je collega’s, dan is het wereldje te klein.
    Daardoor vervalt de waarde van de recensies die positief over een werk zijn. Immers: als alle boeken goed zijn, weet ik nog niet welk boek ik moet kiezen, en je kunt ze niet allemaal kopen, laat staan lezen.
    Verder zijn de online recensies meestal anoniem: in bepaalde branches zetten de aanbieders zelf een paar positieve recensies online. Ik kan niet beoordelen welke recensies eerlijk zijn als er onvoldoende onderbouwing is.
    Recenseren is een vak.

    Verder is bekend dat mensen die positief over iets zijn, eerder geneigd zijn om een recensie te schrijven dan degenen die niet over het werk te spreken zijn. Zie ook kranten en tijdschriften die bijvoorbeeld geen POD recenseren. Er zijn dus altijd al scheve verhoudingen waardoor lezers niet goed geïnformeerd worden over de potentiële aankoop.

    Natuurlijk voelt het goed om veren in je kont gestoken te krijgen. Aan de andere kant zijn recensies die kritisch zijn vaak niet de beste advertenties. Is de oproep om recensies ook geldig als een boek echt niet was wat je ervan verwacht had? Of als je het gewoon slecht vond? Of wil je als schrijver ook weten waarom een potentiële lezer een ander boek koos in plaats van het jouwe?

    Laat mensen die recensies schrijven zelf uitmaken waarop ze reageren, en hoe. Het is niet hun taak de rol van adverteerder te spelen. Fans die zonder veel kritische massa alles goed vinden hebben die rol ook niet: iedereen weet dat liefde blind maakt.
    Adverteren is ook een vak.

    • Marcel van Driel zegt

      Volgens mij is er niets mis met een lezer die zijn of haar (eerlijke) waardering voor een boek geeft. Niet als advertentie – waarom zouden ze ook – maar als aanbeveling. Dat doen we tenslotte offline ook, waarom dan niet online, waar meer mensen er wat aan hebben? Hoe waardevol de lezersrecensies zijn, zal voor iedereen anders zijn. Maar bij de meeste recensies heb je al snel genoeg door of ze echt zijn of niet.

      • Ik geloof er dus niet in, in lezersrecensies. Iemand die mij niet kent, kan mij niks aanbevelen door het uitspreken van waardering voor iets. Online of offline. Leuk voor de schrijver om de fans te horen, maar als potentiële lezer heb je er niets aan.
        Offline hoor ik overigens veel meer “niet doen, is het geld niet waard” dan online. Hoe zou dat toch komen %-?

  2. Wanneer ik een boek lees, dat ik leuk of goed vind, plaats ik altijd een recensie. Ik vind het fijn om te laten weten wat ik er van vond. Wanneer ik het helemaal niets vind, plaats ik geen recensie of het moet zijn dat de uitgever of schrijver me het verzocht hebben. Ook dan ben ik gewoon eerlijk.

  3. Nou als schrijver van het boek “stoppen met piekeren” weet ik uit ervaring dat het altijd fijn is om te horen wat men van je boek vind, ongeacht of dit goed is of niet. Een aangezien het budget van mijn uitgever ook niet alleen aan mij op gaat, is alles wat men schrijft over mijn boek zeer welkom.
    Voor de interneters onder ons, iedere reactie is een content, en dat maakt dat Google je steeds makkelijk kan vinden.
    (En mits je een bestsellers hebt kun je alleen van boeken schrijven niet leven.)

  4. Dag Jack,

    Wat is een waarde dat buiten de intrinsieke waarde valt? Voor wie is dat dan waardevol? Dat lijkt me een leeg gat. Verder denk ik dat jouw beeld van de recensie gedateerd is en wellicht op toepassing was in een tijd voor het internet. Internet zit zo in elkaar dat er geen meerwaarde te halen valt uit 1 grote academische recensie, maar juist de vele verscheidene recensies geven een waarde. Denk bijvoorbeeld aan goodreads.

  5. Proef op de som: een uitgebreide recensie (meer dan 2000 woorden) geplaatst, met onderbouwing waarom het een boek is dat je vooral moet lezen als je van schrijven wilt leren (het is bagger: alle soorten fouten zitten erin).
    Wat doet de schrijver? Die wijst op twee juichende, niet-onderbouwde recensies van fans.

    Als er alleen maar lovende recensies worden geschreven, ondervindt de kritische lezer geen tegengas. En heeft dus geen mogelijkheid om een weloverwogen keuze te maken bij de aanschaf van een boek.

    De oproep tot het plaatsen van recensies is slechts een oproep tot gratis promotie van een boek. Gewoonlijk betaalt de aanbieder voor promotie en marketing, en na gratis publicaties etc. willen ze nu blijkbaar ook bezuinigingen op hun marketingbudget.
    Trappen we daar als lezers in?
    Massaal. Kennelijk laten we ons graag misbruiken.

Laat wat van je horen

*