Vier redenen waarom het goed is als je manuscript wordt afgewezen

rejection-slips-lol-kittehDe meeste schrijvers balen er ontzettend van als een uitgever hun manuscript niet wil hebben. Dat is onterecht. Het is juist een goede zaak dat ze het niet publiceren. Ik leg je uit waarom.

Er zijn meerdere redenen waarom een uitgever een manuscript weigert. Dit zijn de belangrijkste:

  1. Het boek is niet goed genoeg.

De meest voorkomende reden waarom een uitgever een manuscript afwijst is overal hetzelfde: het is niet goed genoeg. Het is slecht geschreven, onorgineel, saai of allemaal tegelijk. Het staat vol spelfouten, bevat ongeloofwaardige karakters, heeft bizarre plotwending, kromme zinnen of het boeit gewoonweg niet.

survey

Een goeie uitgever of redacteur weet meestal al binnen tien of twintig pagina’s wat voor vlees zij in de kuip heeft. (Meestal al na één pagina, maar je wilt iemand nog een kans geven om op gang te komen). En dat manuscript dat niet goed genoeg is, kan dus heel goed dat van jou zijn.

Jouw manuscript

Je hebt een jaar aan je manuscript gewerkt, of misschien nog wel langer. Je hebt het laten beoordelen door proeflezers, herschreven, laten liggen, nog een keer herschreven en nog een keer en nog een keer. Je hebt de allerlaatste spelfouten eruit gehaald en een keurige begeleidende brief of mail opgesteld. Je hebt uitgezocht hoe de uitgever het manuscript aangeleverd wil krijgen. Daarna deed je het eindelijk op de post, of verstuurde je het via de mail: jouw kindje, waar je zo hard aan gewerkt hebt. Het enige dat je nog kan doen is wachten.

En dan komt eindelijk die brief of die mail. Misschien moest je drie maanden wachten, misschien nog wel langer.

Afgewezen, staat er. We willen het niet hebben.

snoopy_paper2Het gebeurde met mijn boek ‘De Werelddromer’. Het was mijn allereerste manuscript en het was – achteraf gezien – niet heel erg goed. Maar dat wist ik toen nog niet. Pas toen ik de afwijzingsbrief van Uitgeverij De Fontein kreeg, zag ik wat er allemaal niet aan klopte. De uitgever (nu mijn uitgever van ‘Superhelden.nl’) had de tijd genomen om de eerste zestig pagina’s te becommentariëren. En geloof me, de kritiek was niet mals.

Ik realiseerde mij dat ik geen idee had hoe je een boek schreef. Ik had een jaar aan ‘De Werelddromer’ gewerkt, maar na de afwijzing ging ik terug naar de basis. Ik las boeken over structuur, over de opbouw van karakters, ik herlas boeken die ik mooi vond en probeerde te ontleden wat er zo goed aan was. En van boeken die ik slecht vond, probeerde ik te achterhalen wat er niet werkte.

Ik begon, kortom, het vak te leren.

Na ‘De Werelddromer’ is er nooit meer een manuscript van mij afgewezen.

Nu had ik geluk dat De Fontein de moeite nam om mijn manuscript (deels) te beoordelen. Meestal gebeurt dit niet en krijg je slechts een afwijzing. Daarin staat soms dat ze het niet mooi vonden. Wordt dan niet boos. Ga niet roepen dat ze je werk niet hebben begrepen, maar ga wat doen met de kritiek. De grootste bestsellers zijn soms tientallen keren afgewezen, herschreven en opnieuw opgestuurd. Net zolang tot er een uitgever hapte.

Wees blij dat deze uitgever jouw slechte manuscript niet uitgeeft, maar je wijst op de tekortkomingen. Daar wordt je boek en jij alleen maar beter van.

Soms staat er ook iets anders:

2. Het boek past niet in ons fonds.

Die zin kan twee dingen betekenen. Ten eerste dat ze je boek een prul vonden, maar dat niet willen/durven te zeggen. Het kan ook zijn dat het manuscript daadwerkelijk niet in het fonds past. Bijvoorbeeld omdat ze het soort boek dat jij schreef niet uitgeven. In dat geval heb jij je huiswerk niet goed gedaan. Het heeft geen enkele zin om een thriller te sturen naar een literaire uitgever. Of een literair kinderboek naar de uitgever van G. Stilton. Dan kan je boek nog zo goed zijn, het hoort er gewoon niet thuis.

Het kan ook zijn dat ze juist teveel van dit soort boeken hebben. Een uitgever van Nicci French zit waarschijnlijk helemaal niet te wachten op een vergelijkbare thriller en wil iets heel anders. Ook in dat geval moet je blij zijn dat de uitgever geen ja heeft gezegd. Jouw boek en deze uitgever zijn dan gewoon een slechte match. Jouw boek krijgt dan ook niet de juiste aandacht, die gaat namelijk naar de boeken die al goed verkopen.

Er kan ook een andere reden zijn voor de afwijzing:

3. Het boek is niet commercieel genoeg.

Soms krijg je van een uitgever te horen dat ze je boek geweldig vinden, maar dat ze niet denken dat er een markt voor is. In dat geval zijn er twee mogelijkheden:

  1. Ze hebben gelijk.
  2. Ze hebben ongelijk.

In het eerste geval moet je blij zijn dat ze je boek niet uitgeven. Want waarom zou jij een boek willen uitgeven dat niemand wil hebben? Ik heb er verschillende op mijn naam staan en hoewel ik trots ben op de inhoud, vind ik het heel jammer dat ze hun publiek niet hebben bereikt.

rejection letterIn het tweede geval moet je blij zijn dat deze uitgever je boek niet uit wil geven. Want als zij niet denken dat het een succes wordt, dan gaan ze er ook hun best niet voor doen. En dan is ook deze uitgever niet de juiste match.

In 2015 verschijnen de eerste twee delen van Superhelden.nl in Duitsland. Eerder was er een andere Duitse uitgever geïnteresseerd in de boeken en wilde ze graag uitgeven. Alleen het sales team wilde niet. Ze vonden het concept teveel op The Hunger Games lijken.

Ik baalde in eerste instantie, maar later was ik blij. Als het sales team het boek niet ziet zitten, dan wordt het waarschijnlijk een flop. Die mensen gaan niet hun best voor je doen.

Moet je niet willen.

Dan is er nog een belangrijke reden waarom jouw boek wordt geweigerd door een uitgever:

4. De uitgever ziet de potentie niet van het boek.

RejectionHarry Potter, The Beatles, de voorbeelden zijn legio: bestsellers die geweigerd zijn. De vraag is: zouden ze ook succesvol zijn geworden als ze wél waren uitgegeven door de sceptici?

Misschien wel niet. Want als jouw uitgever niet in jou gelooft, waarom zou hij het boek dat de juiste aandacht geven, de juiste cover, de juiste marketing?

Moet je niet willen.

Wat veel mensen vergeten is dat je een relatie hebt met een uitgever. Het is geen gunst die ze je verlenen, wanneer ze besluiten jouw boek te publiceren. Het is een zakelijke deal waar je allebei beter van moet worden. Financieel, maar ook artistiek. Daarom moet je alleen maar uitgegeven willen worden door een uitgever die niet alleen achter jou en je boek staat, maar waar jij op jouw beurt ook achter de uitgever staat.

Zou je willen trouwen met een persoon die jou niet interessant vindt? Zich voor je schaamt, je niet ziet zitten? Nee, toch? Waarom willen sommige schrijvers dan toch koste wat kost uitgegeven worden door uitgevers die geen fan van jou zijn?

Omdat het boek anders op de plank blijft liggen?

Verkeerde reden.

Dus de volgende keer dat je een afwijzing krijgt, overweeg dan:

  1. dat het boek (nog) niet goed genoeg is.
  2. dat je niet in het fonds past.
  3. dat de uitgever er geen markt in ziet.
  4. dat je uitgever jou of je boek niet snapt.

En ga dan herschrijven. Of schrijf een nieuw boek. Of geef het zelf uit (maar dan wel goed). Of stuur het op naar een andere uitgever die het wel snapt.

Succes.

Reacties

  1. Of geef het niet uit….. (bv je memoires voor jezelf houden… of een paar kopietjes voor je familie)

  2. Beste Marcel,

    Wat een duidelijk stuk. Toevallig kreeg ik twee stukken tekst terug van een deskundig persoon, bekritiseerd en wel. Toen ik het nalas, begreep ik waar ik nog hard aan moest werken.
    Zo lees ik ook jouw stuk. Dank je wel voor deze informatie.

    • Marcel van Driel zegt:

      Graag gedaan. Ik wilde dit al een paar maanden schrijven, maar wist gisteravond eindelijk hoe 🙂

  3. George zegt:

    “dan gaan ze er ook hun best niet voor doen. En dat is ook deze uitgever niet de juiste match.”
    Spellingsfout/typefout? -dat / dan-. Of ik lees het verkeerd

    Wel een goed stuk, trouwens

  4. Mijn laatste twee boeken ‘Moord op Methusalem’ over een lugubere oplossing van het vergrijzingsprobleem en ‘Mijn Monster’ over misbruik en bloedige wraak zijn door vier uitgevers (Querido, Prometheus, Boekerij en Luitingh Sijthoff) afgewezen omdat ze letterlijk stijf staan van de seks. Dat geven ze bij navraag niet toe. Smoes: het past niet in hun fonds. En ‘Vijftig tinten grijs’ dan, Mai Spijkers? NBD Biblion gaf als recensie op ‘Moord op Methusalem’: bizarre dystopie als ‘The Hunger Games’. In Duitsland is wel interesse via een literair agent. Dat loopt nog.

    • Wonderlijke insteek, Hanco, de afwijzing van je eigen boek zelf toeschrijven aan een teveel aan seks, als de afwijzende uitgevers daar geen van vieren over reppen. Een uiterst Hollandse schrijvershouding: ik ben te goed / vooruitstrevend / onverbloemd / experimenteel / moeilijk voor die domme uitgevers, en dat durven ze ook nog eens niet toe te geven. Een soort zelfgenoegzaam zwelgen in onbegrepenheid. De waarheid van een afwijzing is meestal veel simpeler–zoals Marcel zo helder op een rijtje zet. (En als je dan zo goed weet waar het aan ligt, en je wilt echt uitgegeven worden, waarom dan niet ingegrepen in het teveel aan seks? Omdat het leuker en bevredigender is om de uitgevers publiekelijk gebrek aan lef te verwijten? Hoe brengt jou dat verder als schrijver.)

    • Een boek dat letterlijk stijf staat van de seks…?
      Ik ken maar een ding dat daar stijf van staat. Letterlijk.
      Sorry voor mijn melige commentaar.

  5. Miriam Wesselink zegt:

    Goed stuk, Marcel. Geeft ook een hart onder de riem/riem onder ’t hart en een aansporing om door te gaan om je boek wél goed/interessant/passend/enzovoort te krijgen. Dank hiervoor!

  6. Foutje in achternaam hersteld.

  7. Miriam Wesselink zegt:

    ‘stijf staan van de seks’ LOL

  8. Goed artikel, je zegt duidelijk waar het op staat. Ik heb ook een keer specifieke feedback van een uitgever gekregen, die gaf aan dat mijn verhalen origineel waren, maar dat ik nog ‘smeuiger’ moest leren schrijven. Dat ben ik nu dus aan het verbeteren : ) Erg fijn dat ze de moeite hebben genomen iets anders dan de standaard afwijsbrief te sturen.

  9. Mylène zegt:

    Goedenacht.

    Kan ik u telefonisch bereiken en waar bent u gevestigd ? Ik heb een goed gevoel bij u en uw uitgeverij. Ik heb diverse werken klaar en weet dat mijn werken graag gelezen worden, dat er een publiek voor is. Krijg heel veel positieve reacties over mijn schrijven. Mensen vragen naar mijn werk en over hetgeen ik schrijf. Het werk dat ik schrijf krijg ik door. Ook heb ik een spirituele roman klaar, van 500 blz. Omdat er zoveel vraag is naar mijn werk en de inhoud van mijn teksten – door de positieve reacties van mijn lezers – weet ik zeker dat mijn werk goed verkocht kan worden. Ik ken een bekende schrijver, waar ik met al mijn vragen terecht kan. Ik ben al een tijd op zoek naar een goede uitgever en ik hoop dat mijn gevoel bij u juist is, zodat mijn werken uitgegeven kunnen worden.

    Mylène.

    • Marcel van Driel zegt:

      Hoi Mylène,

      Ik ben geen uitgever, ik schrijf kinderboeken, dit blog ging over waarom het soms niet erg is om afgewezen te worden, maar ik geef zelf geen boeken uit.

      Succes met je roman!

Laat wat van je horen

*