Vinden we papieren boeken straks te duur?

WijnAfgelopen vrijdag waren mijn echtgenote en ik precies tien jaar bij elkaar. (Ja, inderdaad, op Valentijnsdag). Ik kreeg drie flessen mooie rode wijn uit ‘ons’ jaar 2004 (om samen op te drinken) en ik gaf haar tien kleine cadeautjes. Een daarvan was het nieuwe album van Bruce Springsteen.

Normaal kopen wij onze muziek via iTunes. Dat is ideaal want de albums worden na aanschaf automatisch op onze iPads, iPod en telefoons gezet, waardoor we het altijd en overal kunnen afspelen.

Overal, behalve in Tanja’s auto. Want daar heeft zij alleen maar een cd-speler. Ik stond in dubio. Voor 10,99 kocht ik het digitale album en was het overal te beluisteren, behalve in de auto (tenzij ik het album voor haar op cd brand, natuurlijk). Voor 17,99 had ik slechts de cd. Ja, die kun je rippen en zelf in iTunes zetten, maar omdat Apple het niet ziet als aankoop, wordt de muziek niet gesynchroniseerd met de andere apparaten. (En voor iCloud hebben wij veel te veel nummers). Zeven euro meer betalen voor minder gemak, dat werkt voor mij niet.

Kobo_ereader_touch_black_frontIk moest denken aan het boek. Het meestgehoorde argument waarom er zo weinig e-books worden verkocht en zoveel onbetaald worden gedownload, is omdat e-books te duur zijn. Het prijsverschil tussen papier en digitaal is te klein. Maar als e-books straks substantieel goedkoper worden of voor een vast bedrag per maand te lezen zijn in de cloud, gaat onze prijsperceptie van het papieren boek dan ook veranderen?

Als een e-book 7,99 kost, vinden we dan 19,99 voor de papieren versie nog steeds een acceptabele prijs? Het gaat mij hier niet om de discussie wat beter is, papier of digitaal. Beide verschijningsvormen hebben hun voor- en tegenstanders. Het gaat mij erom: als e-books straks goedkoper worden – en dat gaat gebeuren – hoe gaan wij dan de prijs van papieren boeken ervaren? Als je kunt kiezen tussen 7,99 en 19,99 voor hetzelfde verhaal, wat kiest de consument dan?

FryEn als de consument – al dan niet massaal – voor het goedkopere e-book kiest, wat zijn dan de consequenties voor uitgevers en boekhandels? Er zijn trendwatchers die voorspellen dat e-books de rol van goedkope paperbacks over gaan nemen. En dat papieren boeken luxer en duurder gaan worden. Dat is heel goed mogelijk. Datzelfde zie je nu gebeuren met muziek. Ik kwam er pas later achter dat er ook een versie was van Bruce Springsteens nieuwe plaat met cd en dvd. Die zou ik wél gekocht hebben, want dat ervaar ik als waarde voor mijn geld.

Is dat waar we naartoe gaan? Goedkope e-books en dure, mooi vormgegeven papieren boeken voor in de kast en om cadeau te geven?

En is dat erg ?

Reacties

  1. Je kunt vanuit iTunes het album ook op een CD van 50 eurocent branden. Klinkt als een oplossing voor in de auto 🙂

  2. P.S: Apple maakt bij het synchroniseren geen enkel onderscheid tussen ‘aankoop’ en/of ‘rip’. Jij hebt alleen de iCloud synchronisatie aanstaan voor aankopen, niet voor de rest van de bibliotheek. Dat mag, maar dan kan Apple er weinig aan doen dat alleen de aankopen worden gesynchroniseerd. Daarbij hoef je niet via iCloud te synchroniseren: via wifi synchroniseert alles ook vanzelf naar alle iDevices (mits die iDevices aan dezelfde iTunes bibliotheek zijn gekoppeld). Ongeacht ‘aankoop’ of niet.

  3. Die ‘beperking’ klopt, eens. Maar je bent het waarschijnlijk ook met mij eens dat de gemiddelde die ‘beperking’ zelden tegen zal komen 🙂 Ik heb een behoorlijk uitgebreide collectie muziek maar kom niet verder dan 12.000 nummers.

  4. De wereld is ook (nog) niet 100% ideaal 🙂 Maar dat synchronisatie issue heb je helemaal niet als je iCloud gewoon niet gebruikt. Waarom gebruik je iCloud dan eigenlijk..?

  5. Annebelle zegt:

    Hoi Marcel,

    Interessant stuk. Zou ik telefonisch contact met je mogen opnemen over jouw (schrijvers)visie op de ebookmarkt en boekenmarkt?

  6. Hai Marcel,
    Voor mij zit er een groot verschil tussen muziek en boeken dat zelden aan bod komt in deze discussie.
    Om te beginnen zijn er twee soorten boeken met totaal verschillende markten. Fictie en non-fictie.
    Muziek wordt over het algemeen gekocht om vaker naar te luisteren. Fictieboeken worden over het algemeen gekocht om een keer te lezen en daarna in de kast te zetten om je eraan te herinneren dat je het hebt gelezen, om dat veel mensen een boekenkast willen vullen (gezellig en/of zichtbare verzameling van een auteur) óf omdat mensen aan anderen willen laten zien dat ze die boeken bezitten. Muziek beluister je dagelijks, maar het herlezen van boeken gebeurt bij fictie vaak pas na jaren. Ook worden de meeste verkochte boeken al jaren niet (uit)gelezen, maar alleen in de kast gezet. En dat mogen bij veel mensen ook goedkope paperbacks zijn. Anderen vinden het leuk om bijzondere edities op een tafel of kast te kunnen leggen.
    Ik denk vooral dat uitgevers minder verschillende boeken gaan uitgeven en per titel vaker zowel een goedkope paperback én (bijv. in limited edition) een luxere uitgave gaan maken. Kunnen ze de vaste kosten verdelen over beide edities en een bredere doelgroep bereiken dan met slechts een uitgave. Net zoiets als jij met Nachtmerrieman van plan bent, toch? ;o)

  7. Ik denk dat “de herinnering”, “de bewijsvoering in de boekenkast” of de emotionele band tussen object en lezer kwaliteiten van het fysieke boek zijn die door ePubs (o.i.d.) nooit vervuld zullen worden. Ikzelf kijk altijd in iemands boekenkast als ik voor het eerst op bezoek ben, maar heb ik nog nooit gevraagd of ik even door iemands iPad mocht scrollen.

    Ik verwacht wel terreinverlies voor het papieren boek. Wanneer het papier niet meer dan een platte drager van content is, is het op termijn geen partij voor digitaal. Maar een papieren boek dat iets toevoegt, een kwaliteitsproduct dat echt goed vormgegeven en met zorg geproduceerd is, dat zal volgens mij blijven bestaan.

  8. Jij hebt meer dan 25.000 nummers muziek, ik heb meer dan 5.000 epubs. In beide gevallen onmogelijke aantallen voor een normaal mens. Ik geef zelf geen cent meer uit aan boeken die ik als e-book gratis kan downloaden.

Laat wat van je horen

*