#vraaghetdeuitgever

Vraag het de uitgever 0Ik begon mijn eerste werkdag na de vakantie met een kop koffie bij Bagels & Beans en een snelle scan van mijn twittertijdlijn. Daar viel mij direct een interessant initiatief op, genaamd #vraaghetdeuitgever. Zondagavond van acht tot half tien ’s avonds konden (aankomende) auteurs vragen stellen aan Maaike LeNoble (Uitgeefdirecteur Meulenhoff Boekerij), Susanne Diependaal (Uitgeefster kinderboeken en YA bij Van Goor (Best of YA).) en Barend Wallet (Adjunct-uitgever non-fictie Uitgeverij Het Spectrum). Ik vroeg Maaike hoe het initiatief ontstaan was:

‘Het was een idee van blogger en illustrator Emmy van Ruijven (@Zonenmaan) die Susanne van Unieboek had gevraagd die op haar beurt mij had gevraagd. Het was de eerste keer dat we dit deden, maar het is iedereen zeer goed bevallen!’

Vraag het de uitgever 1
Op haar blog kondigde Emmy de avond als volgt aan: “Op zondagavond 21 augustus vanaf 20.00 uur mag je de drie uitgevers alles vragen over het uitgeven van boeken e.d. Zij zullen proberen jouw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Gebruik de hashtag #vraaghetdeuitgever.”

‘Het idee kwam eigenlijk samen met Susanne tijdens een #vraaghetdeboekblogger avond,’ vertelde Emmy mij. ‘We merkten dat er vraag was naar expertise van een andere tak in de boekwereld en besloten een uitstapje te maken. Volgens mij was het een erg groot succes en ik dan ook erg blij dat we het hebben gedaan. Wat mij opviel dat er veel vragen waren van aspirantschrijvers en bloggers die wilde weten hoe uitgevers naar hen kijken. Er deden sowieso veel bloggers mee. Superleuk! Ik denk zeker dat er een vervolg komt.’

Vraag het de uitgever 3

Wat mij opviel is dat er voornamelijk vrouwen vragen stelden. Toeval of niet?

‘Ja, het waren veel vrouwen, ik denk zelfs nog specifieker jonge vrouwen,’ mailt Barend Wallet mij. ‘Ik denk dat dit door de initiatiefneemsters komt, die beiden in de hoek van Young Adult literatuur zitten. Daardoor bijna geen vragen over specifiek non-fictie, vooral roman en kinderboeken.’

‘Er zaten heel veel goede vragen tussen. Veel gericht op hoe de vragenstellers tot het publiceren van een boek komen; dan is de meest algemene vraag misschien ook wel de beste: hoe maak ik het meeste kans?’ aldus Barend.

Vraag het de uitgever 4Susanne realiseerde zich door de vragen dat veel mensen niet precies weten wat een uitgever doet. ‘Veel mensen weten niet precies wat een uitgever op dagelijkse basis allemaal doet,’ legt ze uit ‘en dat bijvoorbeeld marketing een aparte afdeling is.’ Dat had ik van te voren niet bedacht. ‘De leukste vraag vond ik welk boek ik zelf dolgraag uit had willen geven.’

De antwoorden op alle vragen vind je op Twitter. Over een vervolg wordt nagedacht.

Vraag het de uitgever 5De hele conversatie is hier na te lezen.

 

Reacties

  1. Interessant, die had ik gemist! Ga ik nalezen. Dank voor het delen, Marcel!

Laat wat van je horen

*