WAAROM POLARE & BRAVE NEW BOOKS WAANZINNIGE PLANNEN ZIJN

PolareEr gebeurt eindelijk iets in de boekenbranche en toch wordt er voornamelijk geklaagd. En dat is onterecht.

Het is een Waanzinnig Plan. Voeg een noodlijdende boekhandelsketen (Selexyz) samen met de bekendste tweedehandsboekenverkopers van Nederland (De Slegte) en laat ze samen oude én nieuwe boeken verkopen. Via winkels, via het internet en via een app. De combinatie van oude en nieuwe boeken is (offline) vrij ongewoon en niemand weet of het gaat lukken. Maar eigenaren ProCures durven tenminste te experimenteren.  En doet moet aangemoedigd worden.

En wat doen wij? Wij klagen over de naam.

Ja, ik maakte er ook een persiflage op. Grappen moeten altijd gemaakt worden, want zonder humor heeft het leven geen zin. Maar waarom zie ik geen serieuze analyses van het concept? Waarom gaat men niet in op de vernieuwende aspecten van Polare? Waarom laat NRC in hun artikel vooral mensen aan het woord die iets van de naam vinden?

Brave New BooksHet is een Waanzinnig Plan. Een bekende uitgever (Singel Uitgevers), de grootste online boekverkoper (Bol.com) en een self-publishing company (mijnbestseller.nl) bieden een concept aan waarbij auteurs hun eigen boeken op grote schaal zelf uit kunnen geven. Dat is op zich niets nieuws. Maar dit zijn grote spelers die erachter zitten! En dat gaat effect hebben. Komen er hierdoor meer boeken uit? You bet. Gaan er betere boeken verschijnen? Wie weet? Slechtere? Altijd. Maar het is voor het eerst dat (beginnende) auteurs op grote schaal hun waar aan kunnen bieden, zowel op papier als digitaal. Amazon is groot geworden met dat concept. En reken er maar op dat de eventuele fastsellers er door uitgeverij Singel snel uitgepikt gaan worden.

En wat doet de branche? Die klaagt over een teveel aan aanbod en een tekort aan kwaliteit. Erwin Blom schreef een uitstekende analyse en zette de zuurste reacties op een rij.

De branche klaagt al jaren dat er nu eindelijk iets moet gebeuren in het vak. Maar nu het zover is, is het niet goed genoeg. Want in ons hart willen we die veranderingen helemaal niet! Wij willen het liefst dat het allemaal hetzelfde blijft, want dat is veilig.

In mijn boek ‘Waanzinnige Plannen! – en hoe ze realiseren’ staat de volgende passage: “De onverzettelijke mens is degene die bergen verzet. Om urgentie in te brengen, is een zekere mate van koppigheid nodig. Om excellent te zijn én te blijven, moet je iets anders kunnen dan iedereen om je heen. Integer zijn betekent óók het gebrek aan integriteit bij anderen niet accepteren. Onverzettelijk zijn, roept reacties op bij anderen en die zijn niet alleen maar positief. Want mensen die geconfronteerd worden met hun eigen gebrek aan urgentie, excellentie of integriteit, worden soms heel boos. Op zichzelf, maar ook op jou. Want jij houdt ze een spiegel voor, dat het ook anders kan. Je krijgt te maken met jaloezie, met mensen die het beter weten. Mensen gaan je vertellen dat het best een stapje langzamer mag, dat het helemaal niet erg is als je project mislukt, dat je veel te veel hooi op je vork hebt genomen, dat het eigenlijk helemaal niet mogelijk is wat jij wilt. Sommige mensen zien je liever falen dan slagen.”

Weet je nou wat het mooie is? Dat Polare en Brave New Books zich helemaal niet storen aan al die reacties. Die kijken maar naar één ding en dat is de klant. En zo hoort het.

Reacties

  1. Mensen zijn vaak negatief, onder het eerste dunne laagje optimisme ! Als je dat eenmaal weet, kun je aan de slag ! Mooie blog wederom !

  2. Geredeneerd vanuit de belangen van de uitgeverij is BNB zeker een interessant initiatief, maar voor professionele auteurs is de meerwaarde nihil. Professionele schrijvers zijn al vaak geneigd om hun eigen boek cadeau te geven; het lijkt me voor de hand liggen dat BNB-schrijvers geen boek van Marcel van Driel meer aan hun neefje geven, maar het zelfgeschreven kinderboek. Waarna het neefje wellicht verzucht: ‘Dat was ééns een boek, en hierna nóóit meer!’

    • Marcel van Driel zegt:

      Absoluut, deze dienst is er niet voor ons, Ted. En wellicht dat het neefje dat verzucht, maar dat risico lopen we nu ook al. Want laten we eerlijk zijn, ook via de gerenommeerde uitgevers komen er boeken uit die nauwelijks raakvlak hebben met de lezer. Het is dus aan ons schrijvers (en uitgevers) om de lezer duidelijk te maken wat voor prachtige, ontroerende, spannende en mooie boeken we schrijven. En dat is eigenlijk altijd al zo geweest.

  3. Ik vind het fantastische plannen, niet alleen waanzinnig.

    Zodra ik je update zag over Bravebooks heb ik een account aangemaakt. Binnenkort mijn eerst boek daar te koop. Fantasisch!

  4. Inge Mooiman zegt:

    Geredeneerd vanuit de belangen van de mensen met geld is BNB een interessant initiatief, maar voor mensen zonder geld is de meerwaarde nihil (naar TvL). Wie is de klant?

    • Marcel van Driel zegt:

      De klant is in eerste instantie de schrijver die een platform zoekt, lijkt mij. Schrijvers die afgewezen zijn bij de gerenommeerde uitgevers, of dat traject niet eens inwillen.

  5. Het valt mij op dat we nu alle nieuwe initiatieven maar moeten omarmen omdat ze er nu eenmaal zijn en het zo stoer en waanzinnig is en zo. Ik vind dat er best kanttekeningen te maken zijn, vooral in de sfeer dat ik meer goede boeken wil en niet alleen maar meer boeken. Dat idee dat iedereen alles maar moet kunnen en dat het bij deze tijd hoort, vind ik zulke dooddoeners

    • Marcel van Driel zegt:

      Mee eens. En sommige mensen hebben zeker valide commentaar op beide concepten. Het concept van met name Brave New Books roept bij mij ook vragen op. Wordt de markt niet overspoeld met troep, straks, bijvoorbeeld. Maar de realiteit is, dat geen enkele uitgever Fifty Shades of Greys wilde uitgeven en dat die door selfpublishing boven is komen drijven.

      Nu kun je een – terecht – punt maken dat Fifty Shades ongelovelijke bagger is. Maar hoeveel boekhandels hoefden dit jaar niet te sluiten door het verkoopsucces van deze trilogie?

      Wat ik wil zeggen is: laten we niet meteen negatief zijn en eens kijken wat er nu gebeurt. En blij zijn dat er nog steeds mensen zijn die risico’s durven te nemen. Volgens mij kunnen we daar als branche alleen maar van leren.

      • Marieke zegt:

        Waanzinnig plan vind ik overdreven; er zijn al tientallen selfpublishing aanbieders dus dit is niks nieuws maar gewoon een manier om geld te verdienen over de rug van hoopvolle schrijvers.

        • Marcel van Driel zegt:

          Het is niets nieuws, maar het is wel nieuw op deze schaal, in ieder geval in Nederland. En ja, het is zeker een manier om geld te verdienen. Ze bieden een dienst aan waar mensen al dan niet voor willen betalen.

  6. Mopperen hoort erbij. Mopperen geeft je de kans om vast te stellen wat je dwars zit, om vervolgens met (waanzinnige) nieuwe plannen te komen om dat gevoel weg te kicken en je voordeel te doen met de zaken zoals ze zijn.
    En inderdaad: self-pup is er al heel lang. Maar dankzij kreten als “Geef je boek bij ons uit” , zonder duidelijk te zeggen: ‘Dit is een niet echt uitgeven, dit is self-pup’, worden schrijvers en lezers al jarenlang gefopt. 25.000 concurrenten erbij (volgens BNB zelf) – ik schrik daar als auteur ook van. En dan ga ik mopperen. Maar wat wel fijn is, is dat BNB in elk geval niet fopt. Zo kruipt self-pup uit het gootje van geheimzinnigheid en wordt het misschien nog eens wat.

  7. Ik heb hier ook een blog over geschreven: Ik wil een stempel!! http://www.boterletters.net

    Ik pleit voor een instantie die kwaliteitsstempels uitdeelt op dit soort uitgaves, zodat het publiek een zeker minimumniveau mag verwachten en boekwinkels het in durven te kopen.

  8. We zijn nu zeven maanden verder. De gedurfde combinatie van Selexyz en De Slegte redt het niet en het managment legt de zwarte Piet onder andere bij het CB en de moeilijke markt en (vooral) niet bij zichzelf.
    Marcel, ik zie uit naar een vervolg: WAAROM POLARE & BRAVE NEW BOOKS WAANZINNIGE PLANNEN ZIJN #2

Laat wat van je horen

*