Wat er allemaal mis is met de nieuwe Rabobank-app

Hippe accountmanager

Hippe accountmanager

Ik was altijd een groot fan van de Rabobank-app omdat het precies deed wat het moest doen. Geen fancy lay-out, geen overbodige poespas, maar een gebruikersvriendelijke, intuïtieve en overzichtelijke app waarmee je in één oogopslag het saldo van je verschillende rekeningen kon checken en met nauwelijks meer handelingen geld kon overboeken.

Aan dat alles is in één klap een einde gekomen met de nieuwe app die deze weken uitgerold werd. En aan de reacties op Social Media te zien, ben ik niet de enige die het een dramatische stap terug vind.

Wat is er allemaal mis? Ten eerste: het saldo-overzicht. In de vorige versie opende je het scherm en kreeg je meteen al je rekeningen recht onder elkaar te zien met de bedragen erachter. Aan de kleur kon je zien of je in het rood stond of niet.

Zo zag het er vroeger uit (helaas niet mijn rekeningen)

Zo zag het er vroeger uit (helaas niet mijn rekeningen)

IMG_1187Zo niet in de nieuwe app. Ten eerste laadt de app belachelijk veel trager en regelmatig helemaal niet. Maar erger is dat de bovenkant van het scherm nu in beslag wordt genomen door een profielfoto en een inlogknop. Het idee erachter is zo gek nog niet. Er kunnen namelijk meerdere profielen worden aangemaakt voor meerdere mensen. (Niet dat ik zou weten wie er met mijn telefoon op haar rekening wil kijken, maar a la). Maar het effect is dat niet meer alle rekeningen in één keer te zien zijn, alleen de bovenste drie. Heb je – zoals wij – vijf rekeningen, dan moet je scrollen om de onderste twee te kunnen zien. Daarnaast wordt rood staan nu aangegeven door een minuscule min voor het bedrag en niet meer met een kleur, waardoor het in eerste instantie lijkt of je in de plus staat in plaats van in het rood.

IMG_1189Inloggen gaat niet meer door op een rekeningnummer te klikken, maar alleen nog via je profielfoto. Daarna opent zich een fancy blauw scherm waarbij er – in mijn geval – zeven verschillende iconen random over het scherm verspreid zijn. Drie ervan zijn rekeningen. De spaarrekeningen (daarnet nog wel zichtbaar bij de Saldochecker, zij het na scrollen) zijn inmiddels verdwenen en pas op te roepen als je op de grote knop ‘Rekeningoverzicht’ klikt. De andere iconen zijn voor ‘Berichten’ (kennelijk het allerbelangrijkste voor de klant, want bovenaan), drie rekeningen met grote, lelijke iconen erbij van een (fysieke!) portemonnee én het gezicht van een hippe Rabobankaccountmanager (moet ik er nog iets over zeggen dat het uiteraard een blanke man met een baard is? EDIT: Ik hoor net dat niet iedereen een (blanke) man heeft). Het is lelijk, onoverzichtelijk, neemt belachelijk veel loze ruimte en niet alle relevante informatie staat erop.

Via ‘menu’ komt het eerste overzichtelijke rijtje tevoorschijn. Gewoon, nette opties onder elkaar in tekst, niks mis mee.

In de appstore heeft de app op dit moment 814 beoordelingen en krijgt Rabo Bankieren anderhalve ster. Meest voorkomende klachten: onoverzichtelijk, verloren schermruimte, veel navigeren, veel crashes en traag. Op Twitter is de boodschap nog duidelijker: de klant is zeer ontevreden en wil de oude app terug. Voor het webcareteam (zeer vriendelijk en correct en soms zelfs met humor) valt er maar één ding te communiceren en dat is ‘Terugkeren naar de oude app is niet mogelijk. Maar we werken hard aan de nieuwe, ik hoop die jou later wel bevalt.’ Ik hoop dat ze die zin gecopy/paste hebben. Verder blijft het team hameren op hoe de app ‘persoonlijk bankieren’ dichter bij de klant brengt, maar voorlopig gaat het vooral om persoonlijke irritatie.

Rabo reacties

De vraag is natuurlijk: hoe hebben ze het zover kunnen laten komen? Een app die crasht, onoverzichtelijk is en traag had de startblokken niet uit mogen komen. Per saldo (pun intended) is dit imagoschade waar je als bank in deze tijd niet op zit te wachten. Zelfs al komt er snel een goede update, dan nog valt er veel krediet terug te winnen bij de klant. Want iedere keer dat ik nu mijn saldo check of een bedrag wil overboeken, erger ik me dood aan de Rabobank.

Wat zijn jouw ervaringen met de Rabo Bankieren app?

Reacties

  1. Hi Marcel,
    Eens, maar je vergeet een heel belangrijke functie te vermelden van een bank app en dat is de zoekfunctie. Dit hebben de ING en ASN bank app bijvoorbeeld al heel lang. Ik dacht toen de nieuwe Rabo app werd gelanceerd, fijn daar zal nu eindelijk ook de langverwachte zoekfunctie inzitten. Maar helaas, dooie mus, alleen maar niet relevante design aanpassingen en verslechteringen zoals jij ze hebt beschreven. Jammer en ook een beetje dom van Rabo.

  2. Cor van Driel zegt:

    Ik heb hem ook en moest even wennen, maar het gaat nu prima. Heb ook maar een rekening dus dat is makkelijk. En ik ben natuurlijk nog een van de jongste, die leren wat sneller dan de oudjes.

Laat wat van je horen

*