Wat het boekenvak kan leren van de porno-industrie (en van Bobbi Eden)

Bobbi EdenIk las met veel plezier de biografie van Bobbi Eden ‘Het openhartige verhaal van Nederlands meest succesvolle pornoster,’ waarin Eden verslag doet van haar carrière als naaktmodel en pornoactrice. Wat ik niet verwacht had, is dat ik er ook nog wat van zou leren.

“Dat er zo veel gratis porno te vinden is op internet betekent niet dat er minder aan verdiend wordt, integendeel. Ali Joone, de oprichter van Digital Playground, zei ooit in een interview: ‘Water is ook gratis, maar mensen betalen nog steeds voor water in flesjes.’ Het is maar hoe je het verpakt. Die gratis filmpjes zijn een middel om mensen naar betaalde sites te lokken. Want dat is waar nu veel geld mee wordt verdiend: je betaald een vast bedrag per maand en krijgt dan onbeperkt toegang tot een site,” aldus Bobbi Eden.

Water is gratis, maar mensen betalen nog steeds voor water in flesjes. Het is maar hoe je het verpakt.

In ons mooie boekenvak wordt van nature veel geklaagd, maar op dit moment lijkt het erger dan ooit. En de nieuwe boosdoener is het E-book. Vooral na berichten dat er slechts voor 1 op de 10 e-books wordt betaald. De rest is gratis of ‘illegaal’ gedownload. Er gaan zelfs stemmen op om maar helemaal te stoppen met E-books. Zo schrijft auteur Jeroen Guliker op Crimezone: ‘Zolang er geen fatsoenlijke oplossing is voor het illegaal downloaden, kopiëren en doorsturen, doe ik er niet aan mee.’

Schrijver Patrick van Rhijn gaat nog een stapje verder. Op zijn Facebookpagina meldt hij dat hij helemaal stopt met schrijven, omdat het ‘tegenwoordig namelijk normaal (schijnt) te zijn dat zodra je boek uitkomt – waar je als auteur een, twee, drie jaar met hart, ziel en zaligheid aan hebt zitten werken – het massaal illegaal geüpload en gekopieerd wordt.’

gotEven wat cijfers. De meest gekopieerde tv-serie aller tijden is ‘Game of Thrones’ niet geheel toevallig ook de meest succesvolle tv-serie van dit moment. De top tien aan gekopieerde films loopt nagenoeg gelijk op met die van de hits in de bioscoop of op dvd.

Zeg ik hiermee dat kopiëren maar gewoon moet kunnen? Of dat ‘gratis’ geen effect heeft op de verkoop? Nee, dat zeg ik niet. Maar dat iedere download een gemiste verkoop is, is domweg niet waar. En dat mensen niet willen betalen voor content die ook gratis is, is ook niet waar. Kijk maar naar water, kijk maar naar porno. Kijk maar naar Game of Thrones.

Toen Bobbi Eden in het vak begon, schoot ze drie scènes op een dag voor grote maatschappijen als Vivid of Private. Dat waren soms losse scènes maar vaker hele speelfilms met een verhaal en een script. Die films verschenen op dvd en brachten heel erg veel geld op. Die markt is nagenoeg ingestort. Dvd’s worden steeds minder verkocht en alles is op internet te vinden, óók gratis.

Bobbi Eden websiteOok de porno-industrie kampt met terugloop van inkomsten sinds alles gratis is. Toch zijn er nog steeds producenten die wél geld verdienen. Dat zijn degene die hun businessmodel hebben omgegooid. Sites met gratis korte films verwijzen naar betaalde sites met extra content. Ook Bobbi Eden doet daar aan mee. Ze filmt niet meer voor maatschappijen, maar heeft haar eigen site. Zoals ze in haar boek zegt: ‘De oude Bobbi heeft borsten in maat 75C, de nieuwe Bobbi heeft cup F. Al het materiaal dat nu met drie muisklikken gratis te downloaden is, daarop heb ik mijn oude borsten. De Bobbi met nieuwe borsten kun je alleen zien als je met me camt of lid wordt van mijn site.’

Bobbi snapt precies wat extra content inhoudt.

Bobbi (en de rest van de porno-industrie) klaagden niet over downloads, torrents of gratis sites, nee ze gooiden hun businessmodel om.

Nude‘Wij hebben besloten om geen nieuwe afleveringen meer te maken van Game of Thrones, want ze worden toch massaal gekopieerd,’ zegt helemaal niemand bij HBO. ‘We stoppen met het maken van porno, want alles is al gemaakt en gratis te verkrijgen,’ zegt geen enkele pornofabrikant. ‘Wij brengen geen films digitaal meer uit,’ zegt helemaal niemand in Hollywood.

‘Spotify voor books,’ papieren boeken met extra mooie vormgeving. Goedkopere e-books of juist duurdere e-books met extra content, boeken koppelen aan internet(games), dwarsliggers, luisterboeken, er is heel veel mogelijk. En nee, niet alles past bij ieder boek. De kunst is om per titel te kijken wat de meeste opbrengsten en de meeste lezers genereert. Het gaat om uitproberen, risico’s nemen. Het gaat om nieuwe businessmodellen. Zoals Bobbi Eden dat doet. Zij opent niet alleen haar eigen site, ze schrijft ook een boek over haar carrière. En kwam daarmee op nummer 32 in de Besteller top 60.

Reacties

  1. Marjolein zegt:

    In Amerika experimenteren uitgeverijen al wat meer met het supermarktprincipe: paperbackversie, hardcoverversie, ebookversie en extra bijzondere versie voor de verzamelaar. Zo verscheen het boek 22-11-1963 van Stephen King destijds in veel verschillende vormen, zodat er voor de liefhebber een keuze was. Voor de bibliofiel was er zelfs een extra bijzonder exemplaar te koop, een hardcover editie met heel bijzondere foto’s erin. Maar daar wordt bijvoorbeeld ook wel geëxperimenteerd met heel exclusieve omslagen, maar vooral met veel extraatjes die in het boek zelf zijn te vinden. Volgens mij hebben ze dat ook met een editie van 1q84 van Murakami Haruki gedaan. Van mij mag dit nog veel meer gebeuren, ook in Nederland!

  2. George zegt:

    Oftewel inspelen op de klanten; marktgericht denken en doen. Niet product- of productiegericht.
    Dit weet men al jaren, alleen in de praktijk komt het er niet van. Ligt dus niet aan de klanten maar aan de aanbieders. Niet om te vingerwijzen maar om aan te geven wie de sleutels tot oplossing van het probleem heeft. Ja maar, hoe dan, hoor je meteen daar achteraan vragen.
    Dat hoe begint ergens, bij de mindset van de aanbieders, zolang die niet echt goed is ingeregeld wordt het niks. Natuurlijk is het niet makkelijk; anders was de oplossing er al. maar zolang er niet bij het begin, begonnen wordt, kom je nooit tot resultaat.

  3. maar goed dat Bobbi Eden niet dacht om te stoppen toen ze in de gaten kreeg dat ze illegaal gedownload werd 😉

  4. Wat een mooie blogpost! De erotische industrie is altijd een voorloper geweest op het gebied van nieuwe ontwikkelingen en ik denk dat we er nog steeds van kunnen leren. De verandering van het businessmodel gaat daar overigens ook niet zonder slag of stoot: Er zijn ook daar genoeg mensen die moeite hebben met de verandering en uiteindelijk (moeten) stoppen met hun vak.

    Als je in een sterk veranderende industrie je brood wilt verdienen, moet je wel meebewegen met die verandering. Oftewel: Die or adapt.

  5. Die or adapt. De vraag is wel een beetje welke branches en partijen blijven overeind staan. Je kan wel roepen dat iedere download geen gemiste verkoop is, ook in de porno industrie (je voorbeeld) zijn enorm klappen gevallen. Het feit dat er nog een pornobranche is wil niet zeggen dat er niet enorm veel bedrijven zijn omgevallen. Wat dat betreft kunnen we ook van de porno industrie leren dat er in de shitstorm waarin ze al een tijdje zitten slachtoffers gaan vallen. Het feit dat HBO morgen niet stopt met het produceren van kwaliteitsseries wil niet zeggen dat ze geen problemen hebben. Dus, ik ben het met je strekking eens maar…. there will be blood.
    Over de bestsellerslijst gesproken; ik kwam op nummer 28 met een denkpuzzel voor kids (combi tussen een map met bewijsmaterialen en een website), dat is me niet meer gelukt met een traditioneel boek ;-).

    • Marcel van Driel zegt:

      Dank voor de aanvulling. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, misschien is de strekking van mijn blog wat te optimistisch. Aan de andere kant: enig tegenwicht tegenover de doomverhalen is soms ook nodig :).

  6. Celine zegt:

    In de porno-industrie gaat het alleen maar om geld, daarom speelt deze bedrijfstak zo goed in op maatschappelijke ontwikkelingen en voelen ze haarfijn aan wat het publiek wil. Boekhandelaren zijn in mijn ogen erg conservatief, ze hebben altijd een afwachtende houding ten opzichte van de vernieuwingen. Er zijn overigens wel progressievelingen in het boekenvak, bijvoorbeeld uitgeverij De Crime Compagnie, die haar aantal verkochte e-books in 2013 fors zag stijgen.
    Misschien moeten we daar maar op hopen, op vernieuwers in de boekenbranche. Mensen die buiten de vastgeroeste kaders denken. Een ‘afzetmarkt’ voor verhalen zal blijven bestaan, verhalen vertellen is immers altijd populair geweest en zal dat ook blijven.

Laat wat van je horen

*